Van Thonet tot dutch design

Published by De Heraut on

Van Thonet tot dutch design

Door: Simone Vlug

Ik hoop dat we tegen de tijd dat dit gepubliceerd wordt nog steeds de vrijheid hebben om naar musea te gaan, want deze tentoonstelling is het bezoeken waard. Ja het is ver, helemaal naar Amsterdam. Ja het kost geld, ondanks die studentenkorting. En ja ik raad zeker aan om er toch heen te gaan. 

Vanaf deze zomer stelt het Stedelijk Museum Amsterdam deel van hun eigen collectie vormgeving tentoon. Voor de tentoonstelling is een keuze gemaakt uit die 50.000 stukken die het Stedelijk bezit. De tentoonstelling bevat meubels en andere ontwerpen voor het interieur zoals servies en lampen. Leuk aan de tentoonstelling is dat ook de niet-zo-kunst-kenners onder ons onder de indruk zullen zijn van gebogen hout of een stoel gemaakt uit één plaat aluminium. Uiteraard zijn er ook stukken te vinden die iedereen kent, zoals de Rietveld stoelen. En als zelf dat je niks doet kan je gewoon komen om van de sfeer te genieten. 

Begin september bezocht ik zelf de tentoonstelling, toen deze net geopend werd, en ik werd niet teleurgesteld. De tentoonstelling leidt ons als een soort reis door de tijd langs de houten bankjes van de gebroeders Thonet, via de opkomst van plastic meubels naar modern Dutch Design. Vandaar de naam “Van Thonet tot Dutch Design”. De ruimtes waar de meubels in staan zijn stijlvol ingericht met behang ontworpen door kunstenaar Bas van Beek, en weerspiegelen de sfeer van de stukken. In één van de ruimtes staat zelfs een stuk waar je op mag zitten.

Wat ik ook kan waarderen aan deze tentoonstelling is dat er naast oude meubels ook hedendaagse thema’s benoemt worden. Onderwerpen als duurzaamheid, de corona crisis en inclusie worden vooral aan het eind van de tentoonstelling benoemd. Ondanks dat er relatief weinig vrouwelijke ontwerpers zijn vertegenwoordigd in de gehele vormgeving collectie van het Stedelijk, is van de tentoongestelde stukken maar liefst 20% gemaakt door vrouwen. Duurzaamheid komt uiteraard aan bod door de Sloophoutkast van Piet Hein Eek, één van de bekendste meubels gemaakt van gerecycled materiaal. 

In één van de laatste zalen wellicht het meest relevante thema van vandaag centraal; de coronacrisis. Zoals voor velen heeft de coronacrisis ook impact gehad op de positie Nederlandse kunstenaars. Het Stedelijk Museum geeft hier aandacht aan door middel van het presenteren van groots afgedrukte enquêteresultaten over de impact van Corona, gepaard met ontwerpen die tot stand zijn gekomen als reactie op de crisis.

De manier waarop het Stedelijk feilloos klassieke, wereldberoemde en moderne ontwerpen combineert met minder bekende designs en relevante hedendaagse thema’s in één samenhangende tentoonstelling is zeker een bezoekje waard. Zowel voor mensen die er niks mee hebben als echte kunstkenners. Stijlvol, relevant en gewoonweg leuk om te zien, vanzelfsprekend kan ik niet anders dan iedereen aanraden een kijkje te nemen. En als er dan besloten mocht worden dat de musea dicht gaan, klik hier voor de audiotour:

Categories: Aanrader