Toto is boos!

Published by De Heraut on


Door: Fenne Saalmink

Even iets anders dan het coronavirus, namelijk autosport! De Federatie van Internationale Autosport, kortweg FIA, heeft al heel wat op zijn bordje met het coronavirus waarmee de vraag of een aantal, of alle, GPs wel door kunnen gaan. Het is nogal een logistieke operatie om al die auto’s, pitcrews en onderdelen van het ene naar het andere continent te vliegen, laat staan peperduur. Prijzig of niet, de FIA doet het graag want alles voor de fans. Daarnaast verdient de FIA toch aardig aan dit evenement, zo’n 250 miljoen per jaar. Dit geld wordt deels gebruikt voor een aantal projecten die de federatie de afgelopen jaren heeft opgezet. Voorbeelden zijn FIA action for road safety en FIA Race True. Het project Race True pleit voor transparantie in het gebruik van verslavende of prestatie-verbeterende middelen.

Ik snap het dan ook wel dat een aantal F1-teams gek opkeken toen afgelopen weekend de fIA naar buiten kwam met het bericht dat er een geheime overeenkomst bereikt was tussen de federatie en de ploeg van Sebastian Vettel en Charles Leclerc, Scuderia Ferrari. De overeenkomst is totstandgekomen na een onderzoek dat de FIA in 2019 instelde vanwege protest van onder andere Red Bull omdat Ferrari een oneerlijk voordeel zou hebben tijdens het racen. Het motor van Ferrari bevatte een sensor bij de brandstoftoevoer en dit is voordelig tijdens het racen, bijvoorbeeld om te meten hoe de brandstof optimaal kon worden ingezet. Nadat dit onderzoek een aantal maanden duurde kwam de FIA 28 februari met het bericht dat er een geheime overeenkomst bestond. Hierdoor kookte de concurrentie over. Mercedes, Red Bull en de kleinere teams eisen openheid over deze overeenkomst, vooral omdat het alleen technische aspecten zou betreffen. De enigen die geen bezwaar aantekenden waren Haas en Alfa Romeo, wat niet onlogisch is omdat zij beide met een Ferrari-motor rijden.

Toch vind ik het besluit van Fia en ook de reactie van de andere teams hypocriet. Nu wordt er gesjoemeld in bijna elke sport en dat neem ik dan maar voor lief. Maar dat de FIA het haar strot uitkrijgt te benoemen dat er een geheim akkoord is bereikt terwijl zij ook pleit voor transparantie en eerlijkheid binnen de sport is opmerkelijk. Daarenboven zijn Mercedes en Red Bull niet veel beter doordat ook zij in hun openbare brief aan de FIA klagen over oneerlijk behandeling van teams door de leiding terwijl zij zelf niet erg positief stonden tegenover de nieuwe regelgeving die vanaf 2021 in gaat. Het is in de Formule 1 al jaren zo dat Mercedes, Ferrari en Red Bull bij uitstek de eerste zes en drie plaatsen in het coureurs- en teamklassement bekleden. De rest strijdt voor de ‘best of the rest’.

Dit komt door het ongelofelijk grote gat in de begroting van de eerste drie vergeleken met de rest. Nieuwe regelgeving vanuit de FIA zorgt ervoor dat de teams in 2021 maar rond 175 miljoen euro aan de nieuwe auto mogen uitgeven. Hier vallen salarissen voor coureurs en de kosten voor de motor buiten. Lewis Hamilton, Charles Leclerc en Max Verstappen zullen nog altijd een vetpot verdienen. Maar het betekent ook dat de motoren van de drie topteams nog altijd beter zullen zijn dan die van de rest. Pleiten voor eerlijkheid, maar vervolgens schoorvoetend deze verandering accepteren is naar mijn mening dan ook ietwat krom.

Categories: Actualiteit

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *